Maar ik heb geen toverstafje om dat te bereiken, helaas. Die grondige veranderingen kon ik doorvoeren omdat ik, als een “MacGyver”, ontdekte dat ik met simpele middelen ook verrassende resultaten kon bereiken. Stukje bij beetje, met vallen en opstaan, werd mijn ‘gereedschapskist’ groter en gevulder. Die gereedschapskist konden scholen, vanzelfsprekend, ook na mijn vertrek blijven gebruiken.
Toch knaagde het dat het gebruik van de tools zo van mijn persoon afhankelijk was. De laatste 2 jaar heb ik gebruikt om, samen met mijn compagnon Frank Schepers, een deel van mijn gereedschapskist om te zetten in een digitaal concept. Na telkens schaven, schuren en bijstellen is dat concept nu werkelijkheid geworden. Een concept dat kan worden ingezet zonder dat ik de (interim-) directeur ben en zonder dat scholen aan specifieke eisen moeten voldoen.
Graag stel ik mijn netwerk voor aan: Stavoordeklas.nl
Educatieve gastdocenten, voor incidentele en structurele inzet op scholen, die kinderen een betekenisvolle en rijke schooldag geven in aanvulling op de leerkrachten. Een digitaal platform met volledige regie aan de kant van de schoolleider. Met mogelijkheden om het potentieel van het netwerk van een school maximaal te benutten, zodat teamleden weer toekomen aan hun kerntaken.
Nieuwsgierig wat er precies in die digitale gereedschapskist zit? Stuur me een LinkedIn-berichtje of een e-mail en ik open ‘m graag voor je!
Mijn gereedschapskist geopend voor het PO
Al meer dan 25 jaar ben ik in mijn rol als (waarnemend-) directeur PO op verschillende scholen vaak verantwoordelijk geweest voor turnaround management. Zorgen dat teams versterkt worden en geïnspireerd werken. Zorgen dat kwaliteit en inhoud weer voorop staan. Zorgen dat de basisschool, als vanouds, een vertrouwde en centrale plek inneemt in de gemeenschap. Met als uiteindelijk doel dat kinderen, naast een fijne schooltijd, over de juiste bagage beschikken voor de volgende stappen op hun school- en levenspad.